5-2 Dietten

Sunn

matlyst

 

En blogg med sunne oppskrifter

*Dette er 5:2-dietten, og dietten for meg*

 

Slik fungerer dietten og disse erfaringene har jeg fått:

 

Du faster to dager i uken. På disse dagene spiser kvinner bare 500 kalorier, menn 600. Det sies at metoden øker fettforbrenningen og skal forbedre helsen på sikt, samt redusere risikoen for sykdommer som demens og hjerte- og karsykdommer. Jeg er ingen forsker og kan ikke uttale meg om dette. Det jeg kan uttale meg om, er at denne dietten har funket 100 % for meg og min samboer, og har gitt oss et nytt syn på mat og kosthold.

Du kan faste to dager i strekk, eller med noen dagers mellomrom, og på fastedagene kan du fordele kaloriene over flere måltider i løpet av dagen, eller faste på vann, kaffe og te (pepsi max) gjennom dagen og så spise en middag med 500 kalorier.

Vi har lagt fastedagene til mandag og onsdag. Vi valgte mandag siden det er rett etter en helg, føles godt å rense opp + det er en god start på uken. Onsdag, da er det lenge til neste fastedag.

 

Vi spiser somregel to måltider, lunch og en litt sen middag. For meg har det fungert best å vente så lenge jeg klarer med å spise første måltid. Jeg er ikke noe frokost menneske, så dette har ikke vært noe problem. Da holder jeg også lenger til neste måltid. Dette måltidet inneholder rundt 150 kcal. Den kan bestå av f.eks. en 0% yoghurt og frukt, en salat eller 3 knekkebrød (kcal 35 kcal pr. stk.) med syltetøy u/sukker. Middag spiser vi mellom kl18.00 og 19.00 og inneholder mellom 250 og 350 kcal, alt etter hva vi har spist tidligere.

  • Nedenfor finner du linker til oppskrifter som passer bra til fastedagene.

 

Spis passe de fem andre dagene. Man hører ofte at en kan spise hva som helst de dagene en ikke faster, men det har jeg liten tro på. Vi har vært ganske strenge med hva vi har spist, spesielt de første mnd. på dietten. Målet har vært å spise rundt 1500 kcal + litt ekstra fredag eller lørdag.

For å få effekt av 5:2-dietten er det nok lurt å spise fornuftig de fem dagene i uken. Dette har gitt oss bedre matvaner de dagene vi spiser normalt. Vi har blitt mer bevist på hva vi spiser og spiser ekstra grønnsaker i stedet for f.eks. pasta og ris.

 

Det er nok viktig å tenk over hvorfor en vil faste før en begynner.

Gammel vane er vond å vende. Det er nok lurt å bestemme seg for å prøve dietten i noen uker og bite tennene sammen den første perioden. Det er de første ukene som er harde. De første fastedagene var et sjokk for kroppen min, og jeg følte meg trøtt og sulten. Jeg var skrubbsulten da jeg begynte å faste, men jeg visste at det skulle gå over. Motivasjonen min var på topp, jeg var positiv og jeg fokuserte på de viktige helseeffektene.

 

I forhold til vekttap varierer det nok fra person til person. De første mnd. gikk jeg ned rundt 2 - 3 kg i uken. Det var en lettelse å gå på vekten å se disse resultatene. En lang periode lå vekttapet på rundt 1 kg i uken og den siste tiden på rundt 0,5 – 1 kg i uken.

Jeg har nå kommet i mål og har gått ned 40 kg siden juni 2015 (det tok nesten et år). Min neste utfordring er å stabilisere vekten. Anbefalingene er at en reduserer fasten til en dag i uken eller spiser litt mer de dagene en faster. Jeg skal prøve meg frem og vil starte med å spise 700 kcal de dagene jeg faster, så må jeg se hvordan det fungerer.

 

I mine yngre dager var jeg en aktiv person som elsket å danse, drev med karate og volleyball. Treningen dabbet mer og mer av med årene og jeg fikk aldri tilbake iveren til å trene. Den iveren har jeg heller ikke den dag i dag. Så jeg er ingen motivator når det kommer til fysisk aktivitet. Jeg trente 2 ganger i uken (hjemme i stuen) når vi startet på dietten. Dette dabbet mer og mer av. Jeg vet veldig godt at det er viktig å holde seg i fysisk aktivitet av andre grunner enn å gå ned i vekt, og jeg sier ofte til meg selv at nå må jeg ta tak i meg selv og begynne å trene. Mitt neste mål er å komme i god form, og etter ett stort vekttap er det flere steder som det må strammes opp.

 

Så en ting er helt sikkert……jeg har ikke mistet 38 kg for jeg har vært flink til å trene og holde meg i form.

En ting er helt sikkert…..kostholdet og dietten 5:2 kan ta mye av æren for at kiloene har forlatt meg, gitt meg et bedre og lettere liv og selvtilliten tilbake.

Er du motivert, klar til å satse og bestemt på å gå ned i vekt, kan jeg anbefale 5:2 dietten på det sterkeste.

Oppskriftene i bloggen min er ofte tilpasset til fastedagene, men også sunne retter en kan hygge seg med resten av uken.