Ristede kikerter

Sunn

matlyst

 

En blogg med sunne oppskrifter

Ristede kikerter

Dette er en god erstatning hvis en har lyst på salt snaks. Det kan minne litt om nøtter eller ristede maiskorn. Det smaker veldig godt og har blitt en favoritt her i huset. De kan spises som snaks eller brukes i for eksempel salater. Disse ristede kikertene inneholde bare 160 kcal pr. 100 g (i motsetning til salte peanøtter som inneholder over 600 kcal pr. 100 g).

Ingredienser

 

  • 1 boks Kikerter
  • 7 g (1SS) Rapsolje (eller annen type olje)
  • Krydder: jeg bruker paprikakrydder, salt og pepper (her er det bare å velge i hva en selv syns er godt)

 

Fremgangsmåte

 

  1. Sett ovnen på 220 grader og legg bakepapir på et stekebrett.
  2. Hell av vannet og skyll kikertene.
  3. Legg kikerter på et håndklede og tørk av rester av vann.
  4. Bland olje og krydder i en bolle og vend kikertene godt i oljen.
  5. Spre kikertene på stekebrettet og stek dem i 40 minutter under omrøring hvert 10. minutt (vær obs de siste 10 minuttene så de ikke brenner seg, kanskje de må ut 5 minutter før).
  6. Ta brettet ut og avkjøle helt før du overfører til en lagringsbeholder.

 

Tips! Jeg anbefaler denne type kikerter. Jeg har prøvd forskjellige og med denne ble de best.