Sjokolade og bananis

Sunn

matlyst

 

En blogg med sunne oppskrifter

Sjokolade og bananis

En sunn og enkel oppskrift på sjokoladeis laget av gresk yoghurt. Isen smaker så godt og inneholder bare 84 kcal pr. 100 g. Bananen setter en kjempe god smak på isen og passer godt til sjokoladen. Isen kan deles opp i mindre biter etter den er frossen og fryses videre i små sjokoladebarer. Absolutt en oppskrift jeg anbefaler for deg som vil ha en sunn snaks liggende i frysen.

Ingredienser

 

  • 500 g Gresk yoghurt (jeg har brukt Synnøve)
  • 4 ts Kakao
  • 40 g Sukrin gold (produkt info)
  • 20 g Agave (kan sløyfes og erstattes med annen søtning) (produkt info)
  • 250 g (2 medium) Banan

 

Fremgangsmåte

 

  1. Bland yoghurt, kakao, sukrin gold og agave.
  2. Skjær bananen tvers over (på langsiden) og så i tynne skiver.
  3. Legg et bakepapir i en ildfast form og hell halvparten av yoghurtblandingen i.
  4. Spre 2/3 av bananene utover yoghurtblandingen.
  5. Smør resten av yoghurten over bananene så de dekkes og legg resten av bananene over.
  6. Dekk til med plastfolie og sett i fryseren 3 – 4 timer (eller over natten).
  7. Skjær isen i små barer og frys dem videre i porsjonspakker.