Skogsbær + kirsebærfromasj

Sunn

matlyst

 

En blogg med sunne oppskrifter

Skogsbær + kirsebærfromasj

Utrolig hvor mye godt man kan lage ut av yoghurt. Jeg bruker ofte yoghurt, når jeg baker, middagsretter og ikke minst i dessert. Yoghurtfromasj er kjempe godt, og man kan bruke så mange forskjellige smaker. I disse to fromasjene har jeg brukt skogsbær og kirsebær yoghurt. Begge to ble kjempegode. Det er samme fremgangsmåte, man bytter bare ut yoghurtsmaken. En liten forskjell på kaloriinnholdet i yoghurtene derfor endre skogsbærfromasjen med 79 kcal pr. 100 g og kirsebærfromasjen med 77 kcal pr. 100 g. Det er jo lite kalorier i begge sortene og kan nytes til enhver anledning.

 

Ingredienser for en fromasj

 

  • 6 plater gelatin
  • 3 ss kokende vann
  • 100 g yoghurt naturell
  • 400 g skogsbær/kirsebær yoghurt (eller en annen type)
  • 2 eggehvite

 

Fremgangsmåte:

 

  1. Legg gelatinen i bløt i kaldt vann i 5 minutter.
  2. Pisk eggehvitene stive med sweet stevia.
  3. Bland yoghurt naturell og skogsbær/kirsebær yoghurt.
  4. Bland stivpiskede eggehviter med yoghurtblandingen.
  5. Hell vannet av gelatinen og løs den opp i 3 ss kokende vann.
  6. Avkjøl og hell den smeltede gelatinen i en tynn stråle mens du rører forsiktig i blandingen.
  7. Hell i en skål, og sett til kjølig i 3-4 timer før servering.