Grove pitabrød

Sunn

matlyst

 

En blogg med sunne oppskrifter

Grove pitabrød

Gove, fiberrike og sunnere pitabrød som smaker kjempegodt med ulike typer fyll. Deigen er lett å jobbe med og resultatet blir mektig og godt. Disse pitabrødene inneholder 210 kcal pr. 100 g.

Ingredienser

 

 

Fremgangsmåte

 

Steg 1

  1. Varm melken lunken (fingervarm, maks 37 grader) og bland i gjær og sukrin.
  2. Bland sammalt hvetemel, fibra, fiberfin, bakepulver og salt.
  3. Tilsett yoghurten og melkeblandingen og elt til en god, glatt og blank deig.
  4. Dekk til bollen med plastfolie eller et håndkle og sett den til heving et lunt sted i 1 time.

 

Steg 2

  1. Forvarm ovnen til 275 – 300 C
  2. Del deigen i 10 like store deler.
  3. Kjevle dem ut tynne, ca. ½ cm og legg dem på et brett med bakepapir (trenger nok litt mel til kjevlingen).
  4. Stek dem på nest øverste rille og følg med når de begynner å blåse seg opp (3 – 5 minutter).
  5. Når de er oppblåst, ta brettet ut og snu dem, sett brettet inn igjen og stek dem videre til de begynner å få litt farge (1 - 2 minutter).
  6. Jeg får 2 bunner på hvert brett, så denne prosessen gjentas flere ganger.

 

  • Fyll dem med alt mulig godt, salater, kylling, egg, skinke. En kan også lage dem litt mindre og bruke dem til burgerbrød. Passer fint til pizzabunn, da steker du dem litt mindre (trenger ikke blåse seg opp).